فرکانس

مراقب امواج ذهنی خود باشید

فرکانس

مراقب امواج ذهنی خود باشید

موش دوانی بی بی سی در مذاکرات هسته ای

جمعه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۳۲ ب.ظ

سخنان روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیر دیپلماسی هسته ای ایران و 1+5 را تغییر خواهد داد. مسیری که تا پیش از این فرمایشان در حال طی شدن بود، چند ویژگی اساسی داشت:

1- در مسیر پیشین، توافق سیاسی درباره اصول، از توافق درباره جزئیات تفکیک شده بود.

2- تیم مذاکره ایرانی تقریبا پذیرفته بود چاره ای جز پذیرش یک جدول زمانی بلند مدت برای تعلیق و لغو تحریم ها ندارد.

3- طرف غربی عمیقا دچار این سوء تفاهم بود که ایران جز تداوم مذاکره و رسیدن به یک توافق ولو توافق بد- چاره ای ندارد.

این سخنرانی همه معادلات را تغییر خواهد داد. سخنان روز یکشنبه به این معناست که روش های پیشین نمی تواند ادامه پیدا کند و محاسبات امریکا درباره الگوی رفتار ایران از بیخ و بن نادرست بوده است. مهم ترین نکته در اینجا این است که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان دهنده این است که هیچ مکانیسم اجباری برای توافق میان ایران و 1+5 وجود نخواهد داشت و ایران فقط توافقی را می پذیرد که آن را به اندازه کافی خوب بداند.


قلب فرمایشات روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی جایی بود که برای دومین بار در یک ماه گذشته تاکید فرمودند در هرگونه توافق نهایی همه تحریم ها باید یکجا برداشته شود. این مهم ترین ضابطه یک توافق خوب از نظر ایران است. اطلاعات موجود در منابع غربی ظرف هفته گذشته نشان می داد که امریکایی ها می خواهند در توافق نهایی تحریم ها را برای یک بازه زمانی طولانی مدت گروگان بگیرند. ایران باید در همان لحظه امضای توافق امتیازهای فراوانی را واگذار می کرد اما به مدت یک دهه و شاید هم بیشتر- منتظر می ماند تا امریکا تحریم ها را به تدریج، تعلیق نه لغو- کند. اکنون معنای مفهوم توازن در توافق نهایی روشن تر شده است. از دید ایران، فقط توافقی یک توافق متوازن محسوب می شود که در همان لحظه نخست پس از امضای آن، همه انواع تحریم ها لغو شود. این مشکل ایران نیست که دولت امریکا اختیارات کافی برای راضی کردن کنگره به چنین کاری را دارد یا نه؛ همانطور که ایران متعهد است در صورت حصول توافق، مشکلات داخلی خود را حل کند، دولت امریکا هم خود باید بار حل و فصل مشکلات سیاسی در واشینگتن را به دوش بکشد. مهم تر از این، ایران به خوبی می داند که اگر بلافاصله پس از حصول توافق، تحریم ها برچیده نشود، پس از آن، احتمال برچیده شدن تحریم ها بسیار اندک است. اگر قرار باشد امریکا به ایران امتیازی بدهد آن را در همان لحظه ای خواهد داد که چیزی از ایران می خواهد لحظه امضای توافق- و اگر ایران بدون گرفتن امتیاز مدنظر خود تن به توافق بدهد، پس از آن، امریکایی ها که هر چه می خواسته اند را گرفته اند، دیگر انگیزه ای برای امتیازدهی نخواهند داشت.

رسانه های بیگانه نیز که جاده صاف کن ارباب های غربی خود هستند به تحلیل توافق خوب از منظر ایران و غرب پرداختند که بد نیست نیم نگاهی نیز به پیام های آنها بیاندازیم. از میان شبکه های معاند فارسی زبان بی بی سی فارسی از سایر رسانه ها زیرک تر است و اهداف خیانت آمیز و زیر پا گذاشتن منافع ملی ایران را در لایه های صحبت های به ظاهر منطقی می گنجاند و سعی در تزریق به افکار عمومی جامعه دارد. به همین منظور علیرغم گزارش های خبری جهت دار، برنامه صفحه دو که میزگردی کاملا مهندسی شده و کانالیزه برای انتقال مقاصد از پیش تعیین شده است به موضوع "توافق هسته ای بد" پرداخت که چه توافقی برای هر کدام از طرفین مذاکره بد محسوب می شود. از جمله کارشناسانی که بدین برنامه دعوت شده بودند حسین رسام تحلیلگر ارشد سفارت بریتانیا در تهران بود که در جریان اعتراضات و اغتشاشات سال ۸۸ به جرم جاسوسی و تحریک مردم به ناآرامی بازداشت و زندانی شد


مهدی مهدوی آزاد از فعالان رسانه های خبری حامی جنبش سبز که پس از اغتشاشات سال 88 از کشور متواری گشت و رضا تقی آزاد که در بی بی سی فارسی به عنوان تحلیلگر سیاسی مسایل ایران معرفی می شود اما چهره ای مرموز و مشکوک دارد و به همین خاطر در مطلبی جداگانه به سوابق درخشان وی خواهم پرداخت.

آنچه که به عنوان ماحصل این میزگرد قابل ذکر است این بود که ایران برنامه هسته ای خود را به عزت و استقلال ملی خود گره زده است و عزت و استقلال در عرف بین الملل هیچ اهمیت ندارد و ایران نمی خواهد با غرب به توافق هسته ای برسد و به دنبال کارشکنی در روند مذاکرات است. همچنین ایران قصد دارد تا ظرفیت ساخت سلاح هسته ای را برای خود حفظ کند گویا که اکنون ایران به توان ساخت سلاح هسته ای دست یافته است و سعی در حفظ آن دارد و غرب با یک کشور بی منطق در حال گفتگو است که به هیچ چارچوب و توافق بین المللی پایبند نیست و بر سر توافق خود باقی نخواهد ماند و علیرغم امتیازهای فراوانی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در روند مذاکرات به ایران داده اند باز هم ایران به دنبال راهی برای به شکست کشاندن مذاکرات است.

گفتنی است ایران در مدت بیش از 10 سالی که شدیدترین بازدیدها و نظارت ها بر تاسیسات هسته ای این کشور توسط ان پی تی اعمال شده است کوچکترین نشانه ای از انحراف برنامه صلح آمیز هسته ای به قصد ساخت سلاح های کشتار جمعی وجود ندارد. و ایران بارها اعلام کرده است که هیچ گاه به دنبال تاسیسات هسته ای نظامی نبوده و نیست؛ در عمل نیز بدان پایبند بوده است. از جانب دیگر در روند مذاکرات هسته ای میان ایران و سایر کشورهای غربی که از سال 1382 آغاز شده، ایران بیشترین گامهای اعتمادساز را برداشته است و در مقابل کمترین اقدام مثبت را از طرف کشورهای غربی شاهد بوده است. بنابراین ایران حق دارد که در مذاکرات نسبت به طرفهای غربی کاملا بدبین باشد زیرا آنها بارها در عمل نشان داده اند که کمترین پایبندی به تعهداتی که می دهند را ندارند.

شایان ذکر است ملت ایران نه به طرفهای غربی اطمینان دارد و نه به رسانه های بیگانه مانند بی بی سی که به منظور سازماندهی افکار عمومی در جهت منافع غرب به وجود آمده اند. باید به آقایانی که به ملت و کشور و عرق ملی خود پشت می کنند و با دریافت مبالغ ناچیز باب وطن فروشی و حراج منافع ملی دست می زنند عرض کرد که به تاریخ نگاه کنید و از آن عبرت بگیرید. نمی توان شاهدی را از تاریخ ذکر کرد که در آن وطن فروشان و خائنان به آرمان های یک کشور مورد عزت و احترام قرار گرفته باشند و حتی اربابان غربی آنها نیز به مثابه دستمال کاغذی با آنها برخورد خواهند کرد و به محض آنکه تاریخ مصرف آنها به سر برسد به زباله دان پرت خواهند شد.

 

 

 


۹۳/۱۱/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی